Casius logo
Offertes aanvragen Ik ben een vakman
stappenplan

Stappenplan

Stappenplan

Een stappenplan voor uw bouw- of renovatiewerken

Stap 1: De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Vóór u offertes aan gaat vragen dient u het volgende voor te bereiden:

  • Verzamel Ideeën
  • Voorlopig Programma van eisen en wensen
  • Maatvoering (schetsen)
  • Wat mag het gaan kosten (budget)
  • Globale planning

Ideeënboek: Een nieuwe frisse keuken, een grotere badkamer, het aanbouwen van die droomserre of een hele nieuwe tuin?. In de eerste stap van het verbouwingstraject is het belangrijk om zo veel mogelijk ideeën te verzamelen. Om inspiratie op te doen bladert u door woontijdschriften of bezoekt u eens een beurs of een showroom. Verzamel aansprekende voorbeelden in een stijlboek. Bepaal wat in de huidige situatie bevalt en wat juist niet en schrijf dat op. Kijk bij anderen hoe zij hun verbouwing hebben aangepakt en vraag naar hun ervaringen. Bespreek de ideeën met uw gezinsleden.

Voorlopig programma van eisen. Maak een eerste lijst met zaken die u per se op een bepaalde manier gedaan wilt hebben (eisen) aangevuld met zaken die u wenst. Hoe gedetailleerder de lijst hoe beter u straks met de vakman in gesprek kunt. Een omschrijving als: "2 nieuwe houten deuren" laat me ruimte voor interpretatie dan: "2 stompe binnendeuren incl. deurbeslag in nieuwe FSC-houten kozijnen". Nog beter is het als u ook merken en afmetingen kunt noemen. Maar u kunt dat ook in en later stadium in overleg de vakman of een architect doen. U past het programma van eisen net zo lang aan tot u zeker weet dat er precies datgene op papier staat waarvoor u offertes gaat aanvragen.

Tekeningen/schetsen. Maak met potlood op ruitjespapier tekeningen van de bestaande situatie. Liefst op schaal zodat u verhoudingen van de ruimte goed voor ogen houdt. Een handige schaal is 1 op 25 (1 cm op tekening is 25 cm in het echt). Per ruimte maakt u het liefst 6 tekeningen (vloer, 4 x aanzichten van de wanden, plafond) op A4-formaat. Teken ramen en deuren inclusief de draairichting op schaal in. Maak vervolgens een flink aantal kopieën en schets daarin de gewenste situatie. Net zo lang tot u goed beeld heeft van wat het moet worden.

Budget vaststellen. Wat mag deze totale verbouwing maximaal gaan kosten? Goed werk kost nu eenmaal geld, maar vooraf een maximum bedrag vastleggen, voorkomt dat u voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. Als u straks offertes of indicaties ontvangt beslist u of u verder gaat met de plannen. Wellicht dat u de uitvoering wat moet versoberen of dat u juist een aantal wensen in "eis" kunt veranderen. Als u meer wilt weten over uw financiële mogelijkheden schroom dan niet om met uw bank of hypotheekverstrekker in overleg te treden.

Globale planning Stel een voorlopige planning op. Wanneer wilt u beginnen en wanneer moet het klaar zijn? Houd er rekening mee dat een eventuele vergunningaanvraag tijd kost en dat goede vakmensen dikwijls volle agenda's hebben. De definitieve uitvoeringsplanning maakt u in een latere fase samen met de vakman. Verbouwen heeft ook vaak invloed op het wooncomfort. Als u de keuken onder handen laat nemen, heeft u wellicht gedurende de verbouwing geen of weinig mogelijkheden om te koken. En als u uw badkamer verbouwd wordt, is het prettig om een tijdelijk een alternatieve wasgelegenheid te hebben. Tijdelijke opslag van meubels of andere eigendommen kan ook nodig zijn. Houd hier ook rekening mee als u een voorlopige planning maakt.

Stap 2: Offertes aanvragen en vergelijken

Offertes aanvragen: Vraag voor grote verbouwingen altijd meerdere offertes aan. Dat kan eenvoudig en snel mbt het offerteaanvraagformulier. Zo kunt u een goed prijsvergelijk maken. Maar minstens zo belangrijk is dat u dan ook meerdere uitvoeringsmethoden en planningen naast elkaar kunt leggen.

Bedenk wel dat u voor elke aanbieder tijd moet vrijmaken om een zo optimaal mogelijke aanbieding te ontvangen. De vakbedrijven waarmee wij u in contact brengen komen graag bij u langs om de situatie ter plekke te bekijken en de plannen met u te bespreken. Vraag bij grotere verbouwingen om een open begroting. De kosten zijn dan uitgesplitst in manuren, eenheden, materiaalkosten en opslagen over de offerte van de onderaannemer.

U kunt ook een architect inschakelen. Deze maakt niet alleen een verantwoord ontwerp, maar kan ook zorgen voor een technische omschrijving (het bestek) die voldoet aan alle eisen. Met zijn bouwtekeningen kunt u bij verschillende aannemers prijzen opvragen. Via het aanvraagformulier kunt u ook een architect, bouwkundige of verbouwbegeleider vinden.

 

Offertes vergelijken: In de offerte staat een totaalprijs genoemd, maar ook uit welke posten de prijs is opgebouwd. Een start-en einddatum en een technische omschrijving van de uitvoering worden bij de offerte gespecificeerd. Zorg, voor u gaat vergelijken, dat alles wat u gevraagd heeft ook daadwerkelijk in de offerte staat. Neem bij vragen altijd contact op met de vakman en vraag gerust om een aangepaste offerte!

Vergelijk de verschillende offertes en bespreek ze stuk voor stuk met de aanbieders. Door de offertes goed door te spreken krijgt u een duidelijk beeld over waar eventuele prijsverschillen vandaan komen.

Vraag naar de contactgegevens van eerdere klanten waar de vakman onlangs een soortgelijke klus of verbouwing heeft uitgevoerd. Als die mensen tevreden waren zullen ze hun ervaringen graag met u delen!

Sta ook nadrukkelijk stil bij de betalingsvoorwaarden. Het is niet ongebruikelijk dat u bij grote verbouwingen eerst een deel vooruit betaald voor het aanschaffen van materialen. En dat u de slottermijn pas enige tijd na de oplevering betaalt.

En last but not least: Kies een vakman die bij u past en waarmee u goed kunt communiceren. Begrijpt u elkaar? Klikt het?

Stap 3 : Opdracht geven

Overeenkomst sluiten: Als u het eens bent met het voorstel, sluit u een schriftelijke overeenkomst met de vakman. Het contract bestaat minimaal uit de definitieve aanbieding, de technische omschrijving, een planning. Ook legt u vast in hoeveel termijnen de betaling voor de werkzaamheden wordt afgelost.

Tip: Vereniging Eigen Huis heeft een "Verbouwingsovereenkomst met Algemene Voorwaarden voor verbouwingen" opgesteld. Deze overeenkomst kunt u gebruiken als u zelf de overeenkomst wilt opstellen.

Vaste aanneemsom: Als u van tevoren een vaste aanneemsom afspreekt, weet u vooraf hoe de rekening er uit zal komen te zien. Mocht u tijdens de uitvoering van uw oorspronkelijke plan afwijken, dan kan er sprake zijn van meer- of minderwerk. De kosten daarvan worden met de oorspronkelijke aanneemsom verrekend. Lees meer over meer- of minderwerk bij stap 4: de uitvoering.

Werken in regie: Werken in regie is een prijsafspraak, waarbij de vakman de daadwerkelijk gemaakte manuren- en materiaalkosten telkens achteraf in rekening brengt. U weet dan echter niet van te voren waar u financieel precies aan toe bent. Soms is werken in regie handig als er veel haast bij het werk geboden is en de vakman direct moet beginnen, of wanneer het aantal te besteden uren goed is in te schatten. Spreek wel vooraf een uurtarief (inclusief BTW) af.

Tips:

  • Vraag de aanbieder naar garanties en waarborgen.
  • Controleer of de vakman goed verzekerd is voor schade aan uw of andermans eigendommen gedurende de uitvoering.
  • Leg vast dat de aanbieder u tijdig meldt als er overschrijding van budget en planning dreigen.
  • Informeer uw buren tijdig voor u start met de uitvoering.
  • Zorg voor een overeenkomst waar beide handtekeningen op staan.

Stap 4 : De uitvoering

Coördinatie werkzaamheden: Verschillende werkzaamheden in het verbouwingsproces hangen samen. De tegelzetter kan pas met de vloertegels aan de slag als de elektricien de bedrading heeft aangelegd. Deze kan op zijn beurt pas aan het werk als de vloer is aangebracht. Het afstemmen van de werkzaamheden en het op tijd inschakelen van de diverse vakmensen vraagt om een goede coördinatie. Dit is de verantwoordelijkheid van de aannemer.

Leveren bouwmaterialen: Het bestellen en aanleveren van bouwmaterialen zijn eveneens de verantwoordelijkheid van de aannemer. Als u zelf voor (een deel van) de materialen zorgt, stem aankoop en levering dan goed af op de overeengekomen planning.

Overleg: Tijdens de verbouwing zult u regelmatig overleggen met de aannemer of andere vakmensen over de voortgang. Aan de orde komen zaken als planning, kosten, veranderingen en problemen. Het is verstandig om de daar gemaakte afspraken schriftelijk vast te leggen in een bouwverslag. Wanneer u een architect in de arm heeft genomen, kunt u zich laten vertegenwoordigen door de architect.

Meer- en minderwerk: Tijdens de uitvoering kan blijken dat er extra werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Dit heet meerwerk. Het tegenovergestelde kan ook voorkomen: u signaleert dat een in het contract omschreven klus komt te vervallen. Dan is er sprake van minderwerk. Natuurlijk hebben beide gevallen financiële gevolgen. Laat meer- en minderwerk niet op z'n beloop maar leg het vast.

Tips:

  • Maak foto's!
  • Betaal (termijnen) pas als u volledig tevreden bent.
  • Houd een dagboek bij. Schrijft op wie wat gedaan heeft en noteer bijzonderheden.
  • Schrijf bij regiewerk ook de werktijden en leveringen op.
  • Heeft u vragen? Twijfel niet en vraag het de vakman of bel Casius 02/ 788.18.00.

Stap 5: De oplevering

De oplevering: Het moment dat de aannemer het werk officieel aan u overdraagt. De verbouwing is afgerond, op mogelijk een paar kleine punten na. Op de afgesproken dag van oplevering loopt u met de aannemer langs het werk om te controleren of alles volgens de overeenkomst is uitgevoerd.

Opleverstaat: U noteert de eventuele restpunten (een klemmende deur, een vergeten tochtstrip) en spreekt een termijn af waarbinnen de punten moeten zijn hersteld of uitgevoerd. De lijst en de termijn wordt vastgelegd in het opleveringsrapport. Deze wordt door alle betrokken partijen ondertekend. Vervolgens moeten de punten binnen de afgesproken termijn hersteld worden voordat u het werk aanvaardt. Dit is de zogenaamde opleveringstermijn. Bij grote verbouwingen is een opleveringstermijn van drie maanden niet ongewoon. Gedurende deze periode kunt u een betalingstermijn achterhouden.

Aansprakelijkheid na langere tijd: Gebreken die niet zijn opgenomen in het opleveringsrapport zijn moeilijk alsnog te verhalen op de aannemer. Voor verborgen gebreken, bijvoorbeeld scheuren in gestucte muren, blijft de aannemer echter ook na het verstrijken van de oplevertermijn aansprakelijk. In het geval van constructieve gebreken geldt zelfs een aansprakelijkheidstermijn van tien jaar.

Tips:

  • Neem de tijd voor de oplevering
  • Lees de overeenkomst vooraf nog eens goed door.
  • Vraag de uitvoerder om (leiding)tekeningen van de nieuwe situatie
  • Vraag een onafhankelijke deskundige om mee te lopen met de oplevering.

 

Stap 6: De klus is geklaard!

De werkzaamheden zijn voorbij! Nadat u uw huis van het bouwstof heeft ontdaan en opnieuw heeft ingericht, kunt u genieten van de verbeteringen. Eindelijk kunt u in uw nieuwe badkamer een weldadig schuimbad nemen, in uw nieuwe keuken een heerlijk diner bereiden en een kopje koffie drinken in uw zonovergoten serre.

Proficiat, de klus is geklaard!

Laat ons nu nog via "Mijn Casius login" weten hoe tevreden u over de vakmensen bent. Daar kunnen zowel de vakbedrijven als de toekomstige gebruikers van Casius hun voordeel mee doen!

Zoek je een goede vakman in de buurt? Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen